Dokument zawiera scenariusz lekcji języka polskiego dla klasy VI szkoły podstawowej specjalnej. Tematem jest liczba pojedyncza i mnoga rzeczownika. Celem głównym jest przekazanie uczniom w sposób jak najbardziej przystępny różnic pomiędzy liczbą mnogą i pojedynczą rzeczowników.W trakcie lekcji wykorzystywane są ilustracje i teksty wierszy.
K ONSEKT LEKCJI Z JĘZYKA POLSKIEGO DLA KLASY VI SZKOŁY PODSTAWOWEJ SPECJALNEJ
- Temat lekcji: Rzeczowniki mają liczby - o liczbie pojedynczej i mnogiej rzeczownika.
- Cele:
- poznawczy- liczby pojedyncza i mnoga rzeczownika
- kształcący – odnajdywanie w tekście rzeczowników, określanie liczby rzeczownika, tworzenie liczby pojedynczej i mnogiej rzeczownika.
- rewalidacyjny - usprawnianie percepcji wzrokowej i słuchowej,
- wychowawczy – dbałość o poprawność i estetykę.
- Metoda:
- Podająca z elementami praktycznej
- Pomoce naukowe:
- ilustracje, tabela, zeszyt ćwiczeń Przebieg: I. Czynności organizacyjno – porządkowe, ok. 7 min:
- sprawdzenie listy obecności,
- przypomnienie o dyżurach,
- sprawdzenie pracy domowej, którą było przypomnienie w domu wiadomości dotyczących rzeczownika oraz napisanie trzech zdań z podanymi przez nauczyciela rzeczownikami,
- zapisanie na tablicy kilku zdań z zadań domowych, wskazanie przez uczniów rzeczowników w tych zdaniach.
II. Ustalenie celu lekcji, ok. 2 min:
- pogadanka wstępna, nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem i celem lekcji jakim jest liczba pojedyncza i mnoga rzeczownika.
III. Wprowadzenie nowych treści, ok. 20 min:
- opracowanie nowego materiału pogadanka podająca w czasie, której nauczyciel wyjaśnia uczniom, że rzeczowniki mogą występować w licznie pojedynczej i mnogiej, wskazuje na rozwieszonych na tablicy ilustracjach pojedyncze przedmioty, postacie, zwierzęta, rośliny i wyjaśnia, że mówimy o nich, iż występują w liczbie pojedynczej oraz grupy tych przedmiotów, osób itp., z wyjaśnieniem, że występują w liczbie mnogiej,
- nauczyciel rozdaje uczniom kartki z tekstem wiersza „Dwie liczby”,
- uczniowie wyszukują w wierszu rzeczowniki i podkreślają je,
- sporządzenie tabeli na tablicy:
Rzeczowniki w liczbie pojedynczej |
Rzeczowniki w liczbie mnogiej |
|
|
- uczniowie podają rzeczowniki, występujące w wierszu, które należy wpisać w odpowiednie rubryki, każdy z nich podchodzi i wpisuje swój rzeczownik.
- Przepisanie tabeli do zeszytów.
IV. Zebranie i usystematyzowanie wiadomości, ok. 5 min:
- uczniowie ustnie tworzą liczbę mnogą rzeczownika do podanej przez nauczyciela liczby pojedynczej.
V. Zastosowanie nowych wiadomości w praktyce, ok. 7 min:
- wykonywanie ćwiczeń w zeszycie ćwiczeń (str. 21 – 23) - uczniowie dopisują liczbę mnogą i pojedynczą do podanych rzeczowników, podkreślają rzeczowniki zapisane w liczbie mnogiej, tworzą zestawy par rzeczowników w liczbie pojedynczej i mnogiej według podanego przez nauczyciela wzoru.
VI. Zadanie i wyjaśnienie pracy domowej, ok. 4 min:
- praca domowa - wyszukanie w podanym wierszu pt. „Gdzie kotu będzie lepiej” (podręcznik str. 48) rzeczowników i określenie ich liczby.
Sporządziła: Renata Jarocka |